27. 9. 2017« zpět na seznam článků

BULHARSKO - SHRNUTÍ DOSAVADNÍCH ZKUŠENOSTÍ

Pět let je vhdná doba k bilanci zkušeností se správou společnosti v Bulharsku a jejich praktickým provozem.

Firmy v Bulharsku zakládáme od roku 2012. Náš první partner byla sofijská účetní a poradenská firma s dobrým zázemím a holandským majitelem. Měli tedy "západní" firemní kulturu a celkově přístup. Časem jsme však chtěli nabídnout klientům ještě lepší servis a výhodnější ceny. V roce 2015 jsme tak otevřeli v Plovdivu naši vlastní pobočku s několika zaměstnanci zajišťujícími kompletní firemní a účetní servis. V prvních měsících šlapalo vše výborně a noví lidé dobře zapadli do našeho mezinárodního týmu. Jenže pak dostal vedoucí pobočky nabídku práce v místní justici, které se rozhodl, coby právník celkem pochopitelně, využít. Náhrada se ukázala jako obtížná, protože Plovdiv jak je malebný tak je bohužel jako město také poměrně malý. A zejména dobrá odborná angličtina, které je nezbytná, byl obtížně splnitelný požadavek, ukázalo se, že při prvním náboru jsme měli asi dost štěstí. Navíc jsme v tu dobu byly zaneprázdněni dalším rozvojem a velká vzdálenost vyžadující letecké spojení (člověk zkusí jet do Plovdivu autem opravdu jen jednou :-) byla dost zatěžující. Vše sečteno a podtrženo vyústilo v rozhodnutí pobočku zrušit a vrátit se k modelu partnerské spolupráce s místní odbornou firmu. Po počátečních obtížích (opět angličtina tj. buď není vůbec nebo "ok we do speak English", ale ceny za služby jsou pak také trochu "English" a na místní poměrny tedy značně přemrštěné) se podařilo navázat kontakt s advokátní a účetní kanceláří v Sofii se kterou spolupracujeme dosud. Jejím určitým specifikem je orientace na ruskou klientelu. Rusové v té době už dva roky prchali hromadně z Kypru kde jim "po soudružsku" znárodnili část peněz v bankách takže na nedostatek práce si nemohli stěžovat. Přesto se nám od začátku naplno věnovali a byli schopní převzít vedení účetnictví tak aby námi spravované firmy nepocítili žádný problém. Od té doby spolupracujeme včetně toho, že máme vytvořený vlastní sklad ready-made firem registrovaných k DPH a s bulharským jednatelem.

Jaké jsou tedy zkušenosti s Bulharskem jako takovým z hlediska firemního provozu a v porovnání s Českou republikou? Předpoklad, že vše je poměrně "pomalejší" a měkčí a ospalejší je celkem oprávněný. Pokud firma podává včas přiznání a je kontaktní tak nikdo maličkosti neřeší a žádná kontrola nepřijde. Pokud se přiznání k DPH nepodává (k čemuž samozřejmě nenabádám, ale měli jsme různé klienty) tak zhruba za tři měsíce se VAT (DIČ) číslo zruší a přijde kontrola. Pokud se podá přiznání k DPH později tak vždy následuje pokuta, což je jedna z mála "tvrdých" bulharských předpisů. Jako další, a asi i poslední, malý leč poměrně obvyklý zádrhel, bych zmínil nutnost platit za faktury bankovním převodem resp. povinnost mít pro platby hotovostí speciální registrovanou pokladnu. Ale na platbu v hotovostí jsou limity ve všech státech, ačkoliv v některých (třeba v Česku) patří jejich obcházení k běžné praxi. Jinak faktury lze vystavovat i anglicky a místní úřady to běžně akceptují.

Další pozitivní zkušeností je, že otevření bankovního účtu na základě plné moci tj. bez nutnosti tam jezdit opravdu funguje. Trvá to sice asi tři týdny, ale na konci je token pro přístup na elektronické bankovnictví zaslaný kurýrem do ČR. Což v žádném jiném státu (možná s vyjímkou pobaltských republik) možné není. Jedinou stinnou stránkou bulharského bankovnictví je (opět a znovu) angličtina. Na infolince sice jakž takž umí, ale konkrétní požadavky musí stejně daná pobočka a tam už to zdaleka jisté není. Umíme s tím nicméně pomoci a jednání zprostředkovat. 

Posílání účetních dokumentů pak v praxi stačí emailem, originály pak cca jednou za 3 měsíce.

Závěr tedy je, že bulharská firma je z ČR obsluhovatelná poměrně bez problémů a nevýhoda obtížné dopravní dostupnosti je vyvážena možností vše řešit na dálku.

comments powered by Disqus
© 2010–2024 EUROCOMPANIES, a. s.